Van alles en nog wat... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jordan van Langevelde - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jordan van Langevelde - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat...

Door: Jordan van Langevelde

Blijf op de hoogte en volg Jordan

04 November 2019 | Ghana, Accra

Ojeee, ik kreeg op mijn kop dat het te lang duurde voordat ik een reisverslag had geplaatst. Sorry, wist niet dat er vraag naar was...

Natuurlijk is het leuk om te horen dat de reisverslagen gelezen worden, maar ik doe het vooral voor mezelf zodat ik achteraf nog eens terug kan lezen en kan het moment nog beter terug kan halen. Ik kijk dan ook niet echt naar spelfouten en naar de opbouw van het verhaal. 3/4 van de tijd heb ik ook schrijfstress, want ik veel informatie kwijt, maar heb maar weinig tijd, haha... Hoe dan dat nou in Afrika? Nou, ik blijf gewoon een Nederlander en heb straks een afspraak. Ja, ik ben wel op tijd in tegenstelling dat heel veel Ghanezen... Oja, als laatste, ik reageer nauwelijks op jullie reacties, sorry! Ik lees ze natuurlijk stiekem wel en vind het ook best leuk, bedankt!

Op school gaat alles z'n gangetje, hoe langer ik er zit, hoe lastiger ik sommige dingen vinden. Er is gewoon nauwelijks structuur en ik twijfel bijzonder aan de manier van het onderwijs hier. Maar in zo'n groot land moet toch wel kennis rondlopen? Ach ja, ik heb verschillende keren feedback gegeven en tips aangereikt en daar wordt dan ook weer driftig gebruik van gemaakt, maar ik vind het ook moeilijk. Ik wel geen betweter zijn en mezelf niet overal mee bemoeien. Ik ben over 2 maanden uiteindelijk weer weg. Van de andere kant, alles wat ze accepteren en overnemen, kan winst zijn... Ik bedenk steeds hoe ik de feedback het best kan verpakken, zodat ze er iets mee doen. Wat me ook opvalt is dat de kinderen allemaal zo slaperig zijn (of misschien ben ik wel heel saaaaaai, zou natuurlijk ook goed kunnen) en hun concentratie laag is. Dit komt m.i. enerzijds doordat ik met kinderen van 4/5 jaar bezig ben met onderwerpen (alfabet), waarvan ik denk dat ze dit beter een paar jaar later kunnen doen, waardoor het dus niet aansluit op hun belevingswereld, maar anderzijds omdat de kinderen gewoon veel te weinig slapen. Rust, rijnheid en regelmaat? Nou, in mijn gastgezin spelen de kinderen op de bank, totdat ze in slaap vallen! Soms wel tot 22.00 (Lionel is 4 jaar!). Dan komt er een oudere zus, nicht of ... tilt hem op, schud hem door elkaar, tanden poetsen en dan bed in. Dit gaat zo iedere dag! Structuur?!?!

Bij de voetbal ben ik natuurlijk ook vrijwilliger, maar in een totaal andere rol. Hoewel ik mezelf probeer zoveel mogelijk om te stellen als vrijwilliger / assistent trainer word ik veel naar voren geschoven als hoofdcoach. Dit wil ik natuurlijk niet, want ook bij dit project ben ik over 2 maanden weg. Het feit dat ze me naar voren schuiven is wel een goed teken, want alles wat ik aanreik pakken ze met 2 handen aan. In 5 weken tijd zie ik veel ontwikkeling! Afgelopen 2 weken hadden we een toernooi. De 1e wedstrijd van onder de 17 speelde we met jongens van 14/15, maar onze tegenstander kwam met 18 jarigen. Bij voorbaat erg kansloos, maar we speelde uitstekend en verloren met 1 - 0. Moreel gezien hadden we gewonnen. De week erop hadden we ook maar jongens van 16 jaar meegenomen, want het is een prestigeus toernooi en onze team wilde zich presenteren. De 2e wedstrijd, de week erop wonnen met 4 - 0 met prima voetbal. Op de laatste dag speelde we onze laatste poulewedstrijd en deze moest gewonnen worden om ons te plaatsen voor de halve finale. Als iets 'moet' dan komt er druk op en dan gaan mensen zich anders gedragen. De coach vloog in het veld, gaf gekke en vreemde aanwijzingen en het was duidelijk dat er geen rust en structuur was. Er was ook geen plan, wat te doen als we er niet doorheen komen of wat te doen bij een achterstand. Ondanks we aardig speelde, kwamen we niet verder dan 3 - 3. Helaas, uitgeschakeld!
Toch stiekem een domper, want ik had de komende trainingsweek al uitgewerkt in mijn gedachten om onze manier van spelen verder te ontwikkelen, zodat we misschien wel het toernooi hadden kunnen winnen. Helaas!
Deze week heb ik de coach uitgenodigd voor een etentje in de stad. We gaan praten over voetbal en -structuur- weg zetten voor de komende 2 maanden!

Verder nog wat losse, leuke, korte anekdotes.
Vorig weekend ging ik op zaterdag naar het strand om te ontspannen. Nou ontspannen werd het niet. Iedere minuut kwam er iemand langs, vuurspugers, mensen die kunst, armbandjes etc. probeerde te verkopen. Vervolgens was ik op mijn telefoon Kruiningen 2 aan het volgen en die speelde volgens de whatsapper aan de andere kant van de lijn niet zo goed, dus geen relaxte middag. Overigens won Kruiningen 2 wel gelukkig!
Na een uurtje kwam er een man bij zitten, we praten wat over koetjes en kalfjes en hij was weer weg. Iets later kwam er een vrouw bij me zitten. Alle alarmbellen gingen nu af. Onee, een vrouw! Omdat je in Afrika bent ga je andere tegen die aankijken ook omdat ik veel gelezen heb. Wat wil ze van me? Ondanks we 2 uurtjes hebben zitten babbelen ben je continue op je hoede. Wil ze geld? Of wat anders? Naja, daar ben ik hier niet voor. Toen ik wilde afrekenen met de ober zei hij dat hij geen wisselgeld had. Kom maar mee naar de keuken... Ik volgende de ober en hij waarschuwde me voor die vrouw. Waarom? Geen idee, ik vertrouw(de) wel en volgens mij heeft ze geen verkeerde intenties. Als je een vrouw zoekt, ik heb nog een geweldige zus zei hij. Oh, dat was dus de reden. Bij het verlaten van het terras werd ik nog 2 keer ten huwelijk gevraagd, fiew! Wat een liefde hier...

Daarnaast heb ik afgelopen week Afrikaanse kleding gekocht, zo leuk! De kinderen dragen schooluniformen en docenten ook dezelfde kleding, maar op vrijdag is het 'African-day' voor de docenten. Voor mij dus vanaf nu ook! Overigens was het afdingen een drama. Je zal een vader hebben met een eigen top-bedrijf en zelf, naja... Iedereen is anders zeggen ze.

Ghanzen slapen veel, overal en op ieder gewenst moment. Langs iedere weg zie je iets van snackbarretjes, naaiateliers (althans er staat een vrouw met naaimachine), etc. Afgelopen week lag er vrouw op tafel, gevouwd om haar naaimachine te slapen. Nee, dat is niet bijzonder, want ze slapen overal. Op ieder bankje, op de grond, in een stoel, in de trotro, overal en ook echt op ieder gewenst moment!

Het draaien van 2 projecten is best druk, ik heb weinig 'vrije tijd' (geen geklaag hoor...), maar op maandag heb ik wat uurtjes vrij. Nu plannen ze op de maandag altijd alternatieve dingen, zo heb ik Ghaneese kookles, Ghaneese taalles en vanmiddag is mijn 2e dansles en gaan we wat trommelen. Nou, dat wordt ook weer een feest, haha!

Tot horens!

  • 04 November 2019 - 17:59

    Tante Yoo:

    Hey Jordan,
    Wat leuk om je verslagen te lezen! Over een aantal weken terug in het Kruiningse ben je van alle markten thuis.... Zo kan je dan ook eens een keertje voor je familie koken en voor al je collega’s natuurlijk!! En dansen??? Dan kunnen we in onze gezonde organisatie ook dansles van jou krijgen... ik verheug me er al op

  • 04 November 2019 - 20:24

    Anita:

    Hee Jor,
    Altijd leuk om weer een verhaal van je te lezen :)
    Je maakt van alles mee daar, pas maar op, voor je het weet ben je getrouwd en kom je niet meer terug. Dat kun je ons niet aan doen hoor haha.
    Veel plezier weer komende week en tot je volgende verhaal!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordan

Actief sinds 25 Aug. 2019
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 5905

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 23 December 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: