Lastige periode - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jordan van Langevelde - WaarBenJij.nu Lastige periode - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jordan van Langevelde - WaarBenJij.nu

Lastige periode

Door: Jordan van Langevelde

Blijf op de hoogte en volg Jordan

27 November 2019 | Ghana, Accra

Natuurlijk heb ik in de eerste weken weleens een lastig moment gehad, maar die waren gelukkig spaarzaam. De afgelopen 2 weken weken waren helaas in z'n algemeenheid wat moeizamer. Allereerst speelde er prive wat, altijd vervelend als je dan ver van huis bent. Daarnaast ben ik naar Ghana gereisd om goed te doen voor een ander. Natuurlijk lukt dat, maar als je er dan eenmaal bent, dan wil je meer... Je wil graag iets achterlaten! Materieel, ideeen of nog beter een structuur! Zodat ze na mijn vertrek op school en op de voetbalacademie verder kunnen gaan met de dingen die ik gestart ben. Afgelopen week kwam ik echter tot de conclusie dat dit helaas ijdele hoop is. Als ik op 23 december in het vliegtuig stap, zullen ze op school weer gewoon dat vage ABC opdreunen 80 keer achter elkaar. Die conclusie deed mij pijn. Waarom? Ik span mezelf hartstikke in om dingen te veranderen, ik maak hier lange dagen, maar de echte vooruitgang en ontwikkeling gaan (te) langzaam. Balen! Voor mij kostte het dan ook 1 a 2 weken om dit een plaatsje te geven. Mijn motivatie was net wat minder... In diezelfde periode kwam ik er ook achter de docenten op de school waarop ik lees geef niet bevoegd zijn. Dat verklaarde een hoop! Afgelopen 2 weken heb ik namelijk de switch gemaakt van het lesgeven onder de boom tot voor de klas staan. 30 kinderen in het engels onderwijzen, terwijl je geen docent bent en natuurlijk onvoorbereid! Ondanks afspraken die je de dag ervoor maakt. Een dag later is alles weer anders. Rekenen voorbereid? Jammer Jordan, je mag Engels geven, haha! Terwijl ik mijn Engelse les verzorg ligt de docente achterin de klas te slapen. Ja, echt te slapen, gelukkig snurkte ze niet! Natuurlijk moest ik er om glimlachen, maar eigenlijk is het heel triest. Je geeft zo'n slecht signaal af naar de kinderen, maar ook naar de vrijwilligers. Alleen ze zijn zich er totaal niet van bewust. Vorige maand had ik er iets van gezegd, nu niet meer. Het is zoals het is, jammer maar helaas!
Het is wel ontzettend fijn om in de klas te zijn. Je hebt ander contact met de kinderen en met de docenten! Dat contact is erg fijn en veel warmer als dat het was...

Bij de voetbal gaat het natuurlijk allemaal wel iets beter en makkelijker, omdat het meer mijn ding is. Toch merk je ook hier dat het cultuurverschil groot is. Ik begrijp nu waarom er zoveel Europese coaches snel ontslagen waren in het midden Oosten/Afrika. Recent nog Maurice Steijn na 3 wedstrijden! Je kunt pas presteren als er een cultuuromslag plaatsvindt. Als ze jou ideeen oprecht begrijpen. Dan heb je dus maar 1 ding nodig en dat is tijd. Laat dat laatste nu net nooit het geval zijn in de voetballerij. Je moet direct presteren!! Gelukkig ben ik vrijwilliger en zullen ze mijn niet zo snel ontslaan, haha! Bij de voetbal word ik wel op handen gedragen, als we een uitwedstrijd spelen, lopen ze trots met hun Obruni-coach te pronken! En als ze dan zeggen dat je uit Nederland komt worden ze helemaal gek! Nederland is toch, ondanks de laatste jaren een voetballand bij uitstek. Je zou denken ze roepen namen als Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt of Donny van de Beek naar me, maar niets is minder waar. Het zijn hier echte kenners. Ze praten over Karsdorp, Haps en Toornstra, haha...

Afgelopen weekend was ik er helaas niet helemaal bij, maar toch heb ik mijn eerste weekendtrip gemaakt! Ik heb Cape Coast bezocht. Wauw! Een stukje paradijs in Ghana, wat een prachtig gebied, wat een rust vergeleken met Accra en wat was het Cape Coast Castle en de daarbijbehorende verhalen over de slavenhandelen indrukwekkend. Helaas hebben we hier als Nederlanders ook nog een negatieve hoofdrol gespeeld.
En ja, na bijna 2 maanden kwam ik 3 Nederlandse studentes tegen, wat was dat fijn! Even kunnen praten in je eigen taal, zonder jezelf te hoeven concentreren op het Engels!

Ik zit nu net in mijn laatste maand. Een combinatie van fijn en jammer. Fijn, vanwege dit reisverslag. Je wil veranderen maar het is lastig. Jammer omdat ik Ghana waardeer, de liefde van de mensen, de vriendelijkheid. Het is waarschijnlijk in ieder reisverslag teruggekomen, maar deze mensen zijn zo vriendelijk, daar kunnen wij als Nederlanders zo belachelijk veel van leren. Dit ga ik echt missen!

Ik ga me nu voorbereiden op Sinterklaas. Ik heb hier uit proberen te leggen dat er een zwarte-pieten discussie in Nederland is. Zwarte-pieten discussie of niet, ik ga dit weekend shoppen en proberen cadeautjes te scoren voor mijn guestfamily!
Daarnaast ga ik binnenkort shoppen voor extra spullen voor school, nieuwe ballen kopen voor de voetbalacademie en de shirts van VV Kruiningen uitreiken! Er komen dus weer een paar hoogtepunten aan!

Wordt vervolgd...

  • 28 November 2019 - 12:42

    Miriam Van Langevelde:

    ❤️

  • 28 November 2019 - 13:59

    Piet Fraanje:

    Hallo Jordan
    Het is goed te lezen dat je het goed naar je zin heb, ik heb net het adres van je moeder gekregen, dus heb ik het geprobeerd om je te bereiken en dat is gelukt. Wij wensen je nog een succes volle opdracht en veel geluk, en hopen je weer gezond en wel thuis te verwelkomen Groetjes van Jaapje

  • 29 November 2019 - 16:34

    Willy Martens:

    En hoe gaat het nu met het Kerstdiner in Kruiningen? Ik las je initiatief vorig jaar in de PZC. Wij organiseren het voor de 9e keer in Goes.
    In Ghana verblijft ook een Belandse dame, Marjan van Asselt. Ze heeft er een mooi project: de Stichting Onyame.
    Groet van Willy Martens

  • 30 November 2019 - 12:33

    Jordan Van Langevelde:

    Bedankt voor je berichtje Jaapje!

    Beste Willy, de voorbereidingen voor het kerstdiner lopen, volgens mij moet dat weer goed gaan komen. Ik heb gehoord van de stichting Onyame, leuk! Goed dat er zoveel mensen goed werk verrichten. Jullie ook veel succes met de voorbereidingen van het kerstdiner!

  • 01 December 2019 - 09:35

    Peter Van Der Borgt:

    Hoi Jordan, ik ben nu drie keer bij het eerste wezen kijken en ze hebben drie keer verloren. Kun je de voorzitter niet vragen mij een "stadionverbod" te geven. Volgens mij is mijn karma niet goed. Dat van jou wel. Je bent een echte idealist. Alleen krijgt een idealist in een werelddeel waar corruptie welig tiert (en dan is Ghana niet eens het corruptste land in Afrika) te maken met teleurstellingen. En slapende onderwijzers is zo'n teleurstelling. Hoe zijn ze onderwijzer geworden? Uit idealen? Of via via? Er zullen best Afrikanen met idealen en ambities zijn; dat zijn die gasten die naar "het Rijke Westen" willen. Maar daar worden ze niet echt verwelkomd. Datzelfde "Rijke Westen" dat tot in de tweede helft van de 20e eeuw die landen heeft gekoloniseerd en ze verlaten heeft toen er niks meer te halen viel.
    Als ik mijn worden zo terug lees komt het wel cynisch over. Dus dat is geen goed einde van mijn rectie. Daarom: geniet van jouw geel-zwart team. Ze zullen altijd iets van je geleerd hebben. In elk geval heb jij daar veel geleerd! Groeten van de buurman, die straks gaat golfen en daarna met angst en beven gaat kijken of die andere club waar we zo van houden wel kan winnen.

  • 04 December 2019 - 17:14

    Frans Krombeen:

    Jordan,

    Hallo hoe is't. Nog een weekje of drie en dan zit het er weer op.
    Ik begrijp dat je nog steeds niet kunt wennen aan de Afrikaanse mentaliteit.
    Persoonlijk vind ik dat je heel goed bezig bent. Om met de woorden van onze oud burgemeester te spreken,
    tel je zegeningen. In drie maanden kun je dat echt niet veranderen. Kop op en pr0beer positief te blijven.
    In denk dat de club ook weer blij is dat je weer thuis bent.
    Tot over een peer weken en houd je taai.
    Hartelijke groeten, ook van Jenny.

    Frans

  • 11 December 2019 - 20:43

    Peter Van Der Borgt:

    O ja Jordan, mijn stadionverbod kan ingetrokken worden. Zaterdag naar Boys - Kruiningen geweest en geel-zwart won in een overigens hemeltergend slechte wedstrijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordan

Actief sinds 25 Aug. 2019
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 5892

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 23 December 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: